Rada
gminy (miasta), dokonując zwolnienia z podatku gminnego, np. leśnego
lub od nieruchomości, jest zobowiązana uwzględniać przepisy
dotyczące pomocy publicznej.
![]() |
www.morguefile.com |
Projekt
uchwały organu stanowiącego gminy w sprawie zwolnienia z podatku
lokalnego, który zawiera program pomocowy i może dotyczyć
przedsiębiorców, może wymagać zgłoszenia lub uzyskania opinii
Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Projekty
programów pomocowych, w tym przewidujących udzielanie pomocy w
ramach wyłączeń grupowych, oraz pomocy indywidualnej, w tym pomocy
indywidualnej na restrukturyzację, wymagają uzyskania opinii
Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a w zakresie
pomocy publicznej w rolnictwie i rybołówstwie – ministra
rolnictwa (art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o
postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – t.j.: Dz.
U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.).
Nieprzedstawienie
przez jednostkę samorządu terytorialnego projektu uchwały do
zaopiniowania Prezesowi Urzędu stanowi istotne naruszenie prawa i
powinno skutkować stwierdzeniem nieważności przyjętej uchwały w
całości przez organ nadzoru. Stanowisko takie potwierdziła m.in.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie w uchwale Nr 24.424.2013 z
dnia 19 listopada 2013 r., stwierdzając nieważność uchwały rady
gminy, w której rada zwolniła z podatku rolnego lasy i grunty leśne
o powierzchni do 0,2 ha, położone na terenie gminy.
Jeżeli
zamiarem rady gminy jest udzielenie pomocy de minimis, to
zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej, projekt uchwały, przewidującej udzielenie takiej
pomocy, powinien być zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów, który w terminie 14 dni może
przedstawić zastrzeżenia dotyczące przejrzystości zasad
udzielania pomocy.
Należy
zwrócić uwagę, że uchwały rad gmin w sprawie zwolnień od
podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych,
stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną, nie podlegają
notyfikacji Komisji Europejskiej, jak również nie wymagają
uzyskania opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
(§ 1 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008
r. w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od
nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących
regionalną pomoc inwestycyjną – Dz. U. z 2008 r. Nr 146, poz. 927
ze zm.).
Warto
dodać, że nowe rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18
grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.
U. UE L 352 z 24.12.2013) będzie obowiązywać do końca 2020 r. W
porównaniu do dotychczasowego rozporządzenia wprowadza ono kilka
zmian generalnie korzystnych dla przedsiębiorców. Najistotniejszą
jest brak konieczności badania sytuacji ekonomicznej przedsiębiorcy
– co oznacza, iż nawet firmy będące w trudnej sytuacji będą
mogły skorzystać z pomocy de minimis.
Nowe
przepisy unijne nadal umożliwiają jednostkom samorządu
terytorialnego przyjmowanie uchwał w zakresie pomocy de minimis,
zwalniających z podatków lokalnych na przykład przedsiębiorców
tworzących nowe miejsca pracy.
Zastrzeżenie:
Zagadnienie zostało przedstawione w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie powstania artykułu. Trzeba mieć na względzie, że stan prawny oraz poglądy judykatury mogą ulec zmianie.