poniedziałek, lutego 24, 2014

Zwolnienie z podatku lokalnego w ramach pomocy de minimis

Rada gminy (miasta), dokonując zwolnienia z podatku gminnego, np. leśnego lub od nieruchomości, jest zobowiązana uwzględniać przepisy dotyczące pomocy publicznej.

www.morguefile.com
Projekt uchwały organu stanowiącego gminy w sprawie zwolnienia z podatku lokalnego, który zawiera program pomocowy i może dotyczyć przedsiębiorców, może wymagać zgłoszenia lub uzyskania opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Projekty programów pomocowych, w tym przewidujących udzielanie pomocy w ramach wyłączeń grupowych, oraz pomocy indywidualnej, w tym pomocy indywidualnej na restrukturyzację, wymagają uzyskania opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a w zakresie pomocy publicznej w rolnictwie i rybołówstwie – ministra rolnictwa (art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – t.j.: Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.).

Nieprzedstawienie przez jednostkę samorządu terytorialnego projektu uchwały do zaopiniowania Prezesowi Urzędu stanowi istotne naruszenie prawa i powinno skutkować stwierdzeniem nieważności przyjętej uchwały w całości przez organ nadzoru. Stanowisko takie potwierdziła m.in. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie w uchwale Nr 24.424.2013 z dnia 19 listopada 2013 r., stwierdzając nieważność uchwały rady gminy, w której rada zwolniła z podatku rolnego lasy i grunty leśne o powierzchni do 0,2 ha, położone na terenie gminy.

Jeżeli zamiarem rady gminy jest udzielenie pomocy de minimis, to zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, projekt uchwały, przewidującej udzielenie takiej pomocy, powinien być zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w terminie 14 dni może przedstawić zastrzeżenia dotyczące przejrzystości zasad udzielania pomocy.

Należy zwrócić uwagę, że uchwały rad gmin w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną, nie podlegają notyfikacji Komisji Europejskiej, jak również nie wymagają uzyskania opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (§ 1 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną – Dz. U. z 2008 r. Nr 146, poz. 927 ze zm.).

Warto dodać, że nowe rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE L 352 z 24.12.2013) będzie obowiązywać do końca 2020 r. W porównaniu do dotychczasowego rozporządzenia wprowadza ono kilka zmian generalnie korzystnych dla przedsiębiorców. Najistotniejszą jest brak konieczności badania sytuacji ekonomicznej przedsiębiorcy – co oznacza, iż nawet firmy będące w trudnej sytuacji będą mogły skorzystać z pomocy de minimis.

Nowe przepisy unijne nadal umożliwiają jednostkom samorządu terytorialnego przyjmowanie uchwał w zakresie pomocy de minimis, zwalniających z podatków lokalnych na przykład przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy.

Sebastian Pięta

Zobacz także: Jednostki budżetowe gminy nie są podatnikami VAT

Zastrzeżenie: 
Zagadnienie zostało przedstawione w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie powstania artykułu. Trzeba mieć na względzie, że stan prawny oraz poglądy judykatury mogą ulec zmianie.