niedziela, czerwca 12, 2022

Zaskar偶enie uchwa艂y o nieudzieleniu wotum zaufania

W zakresie wotum zaufania udzielanego przez organy stanowi膮ce jednostek samorz膮du terytorialnego ich organom wykonawczym, z ca艂膮 pewno艣ci膮 najwi臋ksze emocje budzi jego nieudzielenie. Oczywi艣cie wynika to z faktu, 偶e brak udzielenia wotum zaufania w zale偶no艣ci od jednostki samorz膮du terytorialnego mo偶e prowadzi膰 do negatywnych skutk贸w wobec organu wykonawczego. 

I tak, w gminie, dwukrotne (rok po roku) nieudzielenie wotum zaufania daje mo偶liwo艣膰 radzie gminy podj臋cie uchwa艂y o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwo艂ania w贸jta, burmistrz, prezydenta miasta (art. 28aa ust. 10 ustawy o samorz膮dzie gminnym). Z kolei w przypadku powiatu i wojew贸dztwa, nieudzielenie wotum zaufania w danym roku jest r贸wnoznaczne ze z艂o偶eniem wniosku od odwo艂anie zarz膮du powiatu lub wojew贸dztwa (art. 30a ust. 10 ustawy o samorz膮dzie powiatowym oraz art. 34a ust. 10 ustawy o samorz膮dzie wojew贸dztwa).

Z tych te偶 wzgl臋d贸w szczeg贸lnie istotne staje si臋 ewentualna mo偶liwo艣膰 weryfikacji zaj臋tego przez organy stanowi膮ce stanowiska w sprawie wotum zaufania. W tym aspekcie jeszcze do niedawna wydawa艂o si臋, 偶e kwestia legitymacji do zaskar偶enia uchwa艂y w sprawie nieudzielenia wotum zaufania by艂a jasna i oczywista. Wynika艂o to chocia偶by z dotychczasowego dorobku orzecznictwa s膮d贸w administracyjnych w rozpatrywanych w ostatnich latach sprawach.

Tymczasem w bie偶膮cym roku Naczelny S膮d Administracyjny rozpatruj膮c skarg臋 starosty na uchwa艂臋 rady powiatu w sprawie nieudzielenia zarz膮dowi powiatu wotum zaufania oraz skarg臋 w贸jta na uchwa艂臋 rady gminy w sprawie nieudzielenia mu wotum zaufania, zakwestionowa艂 dotychczasow膮 lini臋 orzecznicz膮 (postanowienia NSA z dnia 14 stycznia 2022 r., sygn. akt III OSK 7560/21 oraz III OSK 4896/21). 

Jak wskaza艂 w zapad艂ych orzeczeniach, nieudzielenie wotum zaufania zarz膮dowi powiatu czy te偶 w贸jtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta nie jest wystarczaj膮c膮 przes艂ank膮 do przes膮dzenia o legitymacji skargowej w sprawie uchwa艂y o nieudzieleniu wotum zaufania, poniewa偶 do stwierdzenia istnienia tej legitymacji konieczne jest nie tylko istnienie, ale przede wszystkim naruszenie interesu prawnego strony skar偶膮cej. Zdaniem NSA, sama uchwa艂a o nieudzieleniu wotum zaufania nie prowadzi jeszcze do 偶adnych bezpo艣rednich skutk贸w wobec cz艂onk贸w zarz膮du czy te偶 w贸jta, burmistrza, prezydenta miasta w zakresie jego obowi膮zk贸w czy uprawnie艅. Uchwa艂a nie przes膮dza o odwo艂aniu zarz膮du czy te偶 utracie mandatu w贸jta, burmistrz, prezydenta miasta, bo stanowi jedynie podstaw臋 do przeprowadzenia ewentualnego g艂osowania nad odwo艂aniem zarz膮du, b膮d藕 te偶 do ewentualnego podj臋cia uchwa艂y w sprawie referendum o odwo艂anie w贸jta, burmistrza, prezydenta miasta. 

Powy偶sze orzeczenia zaczynaj膮 ju偶 mie膰 wp艂yw na obecnie zapadaj膮ce rozstrzygni臋cia spraw dotycz膮cych nieudzielenia wotum zaufania. Mo偶na jednocze艣nie zauwa偶y膰, co te偶 nie mo偶e dziwi膰, kszta艂tuj膮ce si臋 r贸偶ne podej艣cie do zaj臋tego stanowiska przez NSA w orzeczeniach wojew贸dzkich s膮d贸w administracyjnych. 

Chocia偶by, WSA w Szczecinie rozpatruj膮c spraw臋 nieudzieleni wotum zaufania w贸jtowi, nie podzieli艂 stanowiska NSA i rozpatrzy艂 merytorycznie spraw臋 (wyrok z dnia 24 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Sz 978/21). WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 24 kwietnia 2022 r., sygn. akt IV SA/Po 140/22, a wi臋c ju偶 po zapad艂ych postanowieniach NSA, r贸wnie偶 rozpatrzy艂 spraw臋, a w tre艣ci wprost wskaza艂, 偶e w jego ocenie nie spos贸b zakwestionowa膰 po stronie skar偶膮cego istnienia interesu prawnego do wniesienia skargi. Z kolei WSA w Warszawie w wyroku z dnia 8 kwietnia 2022 r., podzieli艂 stanowisko NSA i odrzuci艂 skarg臋 (sygn. akt II SA/Wa 3236/21).

Zatem nie ulega w膮tpliwo艣ci, 偶e ten rok, jako 偶e mamy obecnie czas rozpatrywania raport贸w o stanie jednostek samorz膮du terytorialnego (termin do przed艂o偶enia min膮艂 31 maja) i podejmowania decyzji przez organy stanowi膮ce co do wotum zaufania, b臋dzie ciekawy pod k膮tem kszta艂towania si臋 linii orzeczniczej s膮d贸w administracyjnych. Zapewne bowiem, jak w ka偶dym roku, cz臋艣膰 organ贸w wykonawczych nie uzyska wotum zaufania, a sp贸r co do prawid艂owo艣ci tego nieudzielenie zostanie przeniesiony na drog臋 s膮dow膮. Tymczasem koncepcja przedstawiona przez NSA wcale nie wydaje si臋 by膰 pozbawiona sensu, bo czy faktycznie samo nieudzielenie wotum zaufania prowadzi do odwo艂ania organu wykonawczego w spos贸b nadzwyczajny, swoisty w kontek艣cie ju偶 istniej膮cych rozwi膮za艅 prawnych?

Grzegorz Drozd

Zastrze偶enie: 
Zagadnienie zosta艂o przedstawione w oparciu o stan prawny obowi膮zuj膮cy w dacie powstania artyku艂u. Trzeba mie膰 na wzgl臋dzie, 偶e stan prawny oraz pogl膮dy judykatury mog膮 ulec zmianie.

Zdj臋cie: www.pixabay.com