Przepisy ustaw ustrojowych samorz膮du terytorialnego, a wi臋c ustawa o samorz膮dzie gminnym, powiatowym oraz wojew贸dztwa zawieraj膮 w swojej tre艣ci swoistego rodzaju uregulowania „antykorupcyjne”. Zgodnie z art. 25b ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorz膮dzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 ze zm.) radni nie mog膮 prowadzi膰 dzia艂alno艣ci gospodarczej na w艂asny rachunek lub wsp贸lnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu, w kt贸rym radny uzyska艂 mandat, a tak偶e zarz膮dza膰 tak膮 dzia艂alno艣ci膮 lub by膰 przedstawicielem czy pe艂nomocnikiem w prowadzeniu takiej dzia艂alno艣ci.
Powy偶szy przepis ustawy zawiera dwie podstawowe przes艂anki, kt贸rych 艂膮czne zaistnienie b臋dzie powodowa膰 podstaw臋 do wygaszenia mandatu radnego. Po pierwsze radny musi prowadzi膰 lub zarz膮dza膰 dzia艂alno艣ci膮 gospodarcz膮, a po drugie przy prowadzeniu tej dzia艂alno艣ci musi wykorzystywa膰 mienie powiatu.W takiej sytuacji (z zastrze偶eniem art. 25b ust. 2 ustawy o samorz膮dzie powiatowym) bezpo艣redni膮 podstaw膮 do wygaszenia mandatu radnego stanowi膰 b臋dzie art. 383 §1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z p贸藕n. zm.), cho膰 do aktualnie ko艅cz膮cej si臋 kadencji zastosowanie maj膮 jeszcze przepisy ustawy z dnia 27 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiat贸w i sejmik贸w wojew贸dztw (Dz.U. z 2003 r. nr 159, poz. 1547 ze zm.).

Jednak, czy otrzymanie dotacji przez radnego z bud偶etu powiatu w ramach 艣rodk贸w pochodz膮cych z Programu Operacyjnego Kapita艂 Ludzki, kt贸rego powiat jest beneficjentem nale偶y uzna膰 za wykorzystywanie mienia powiatu?
Mieniem zgodnie z art. 44 Kodeksu cywilnego jest w艂asno艣膰 i inne prawa maj膮tkowe. Prawa maj膮tkowe to prawa pochodne od w艂asno艣ci, stanowi膮ce ograniczone do niej formy w艂adania rzeczami. Nale偶膮 zatem do nich: u偶ytkowanie wieczyste, u偶ytkowanie, s艂u偶ebno艣ci, hipoteka i inne ograniczone prawa rzeczowe, ale tak偶e 艣rodki finansowe wyra偶one w pieni膮dzu pochodz膮ce z r贸偶nych 藕r贸de艂 publicznoprawnych (np. podatki, dotacje, subwencje) i prywatnoprawnych (np. odsetki od 艣rodk贸w finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych, czynsz z najmu). W zwi膮zku z powy偶szym otrzymane przez powiat 艣rodki finansowe w formie dotacji ze 艣rodk贸w Unii Europejskiej oraz 艣rodk贸w krajowych jako beneficjenta Programu Operacyjnego Kapita艂 Ludzki jako publicznoprawne prawa maj膮tkowe mieszcz膮 si臋 w zakresie poj臋ciowym mienia, a tym samym nale偶y je uzna膰 za mienie powiatu. Tak wi臋c 艣rodki finansowe otrzymane przez powiat w formie dotacji nie nale偶y rozpatrywa膰 jako 艣rodki niemaj膮tkowe o charakterze zobowi膮zaniowym.
Nale偶y r贸wnie偶 mie膰 na uwadze, 偶e ustawa o samorz膮dzie powiatowym dla stwierdzenia naruszenia ustawowego zakazu wykorzystywania mienia, nie wymaga aby uzyskanie tego mienia przez radnego nast膮pi艂o na uprzywilejowanych zasadach (ustawa nie zawiera uregulowania podobnego do art. 24 ust. 1 ustawy o samorz膮dzie wojew贸dztwa). Przyj膮膰 zatem nale偶y, 偶e ju偶 sama okoliczno艣膰 korzystania przez radnego na u偶ytek prowadzonej przez niego dzia艂alno艣ci gospodarczej z mienia powiatu, rozumianego jako w艂asno艣膰 i inne prawa maj膮tkowe nabyte przez powiat, stwarza podejrzenie, 偶e z racji pe艂nionej dzia艂alno艣ci w organie stanowi膮cym powiatu mia艂 on wi臋ksze szanse w ubieganiu si臋 o uzyskanie tego mienia oraz m贸g艂 mie膰 wi臋ksze pole do negocjacji warunk贸w umowy.
Zatem w omawianej sytuacji wykorzystywanie przez radnego prowadz膮cego lub zarz膮dzaj膮cego dzia艂alno艣ci膮 gospodarcz膮 przekazanych 艣rodk贸w finansowych przez powiat w formie dotacji b臋dzie stanowi艂o naruszenie art. 25b ust. 1 ustawy o samorz膮dzie powiatowym. Z uwagi na analogiczn膮 tre艣膰 art. 24f ust. 1 ustawy o samorz膮dzie gminnym, powy偶sze b臋dzie mia艂o zastosowanie tak偶e do radnych gminnych. Przedstawione stanowisko potwierdza Naczelny S膮d Administracyjny w wyroku z dnia 22 stycznia 2013 r. (sygn. akt II OSK 2969/12).
Niemniej jednak przy ka偶dorazowym rozpatrywaniu okre艣lonych przypadk贸w naruszenia zakazu prowadzenia dzia艂alno艣ci gospodarczej z wykorzystaniem mienia samorz膮dowego nale偶y przepisy ustaw ustrojowych interpretowa膰 w taki spos贸b aby automatyzm i rygoryzm w zakresie stosowania tych przepis贸w nie prowadzi艂 do podwa偶enia r贸wnowagi mi臋dzy prawami wybieranych oraz wyborc贸w, a konieczno艣ci膮 osi膮gni臋cia cel贸w, kt贸rym one s艂u偶膮, a tym samym nie narusza艂 konstytucyjnej zasady proporcjonalno艣ci (tak Trybuna艂 Konstytucyjny w wyroku z dnia 13 marca 2007 r., sygn. akt K 8/07 jak r贸wnie偶 Naczelny S膮d Administracyjny w wyroku z dnia 22 stycznia 2013 r., sygn. akt II OSK 2864/12).
Grzegorz Drozd
Zobacz tak偶e: Rozwi膮zanie stosunku pracy z radnym
Zastrze偶enie:
Zagadnienie zosta艂o przedstawione w oparciu o stan prawny obowi膮zuj膮cy w dacie powstania artyku艂u. Trzeba mie膰 na wzgl臋dzie, 偶e stan prawny oraz pogl膮dy judykatury mog膮 ulec zmianie.