Przepisy ustaw ustrojowych samorz膮du terytorialnego, a wi臋c ustawa o samorz膮dzie gminnym, powiatowym oraz wojew贸dztwa zawieraj膮 w swojej tre艣ci swoistego rodzaju uregulowania „antykorupcyjne”. Zgodnie z art. 25b ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorz膮dzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 ze zm.) radni nie mog膮 prowadzi膰 dzia艂alno艣ci gospodarczej na w艂asny rachunek lub wsp贸lnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu, w kt贸rym radny uzyska艂 mandat, a tak偶e zarz膮dza膰 tak膮 dzia艂alno艣ci膮 lub by膰 przedstawicielem czy pe艂nomocnikiem w prowadzeniu takiej dzia艂alno艣ci.
Powy偶szy przepis ustawy zawiera dwie podstawowe przes艂anki, kt贸rych 艂膮czne zaistnienie b臋dzie powodowa膰 podstaw臋 do wygaszenia mandatu radnego. Po pierwsze radny musi prowadzi膰 lub zarz膮dza膰 dzia艂alno艣ci膮 gospodarcz膮, a po drugie przy prowadzeniu tej dzia艂alno艣ci musi wykorzystywa膰 mienie powiatu.W takiej sytuacji (z zastrze偶eniem art. 25b ust. 2 ustawy o samorz膮dzie powiatowym) bezpo艣redni膮 podstaw膮 do wygaszenia mandatu radnego stanowi膰 b臋dzie art. 383 §1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z p贸藕n. zm.), cho膰 do aktualnie ko艅cz膮cej si臋 kadencji zastosowanie maj膮 jeszcze przepisy ustawy z dnia 27 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiat贸w i sejmik贸w wojew贸dztw (Dz.U. z 2003 r. nr 159, poz. 1547 ze zm.).
Powy偶szy przepis ustawy zawiera dwie podstawowe przes艂anki, kt贸rych 艂膮czne zaistnienie b臋dzie powodowa膰 podstaw臋 do wygaszenia mandatu radnego. Po pierwsze radny musi prowadzi膰 lub zarz膮dza膰 dzia艂alno艣ci膮 gospodarcz膮, a po drugie przy prowadzeniu tej dzia艂alno艣ci musi wykorzystywa膰 mienie powiatu.W takiej sytuacji (z zastrze偶eniem art. 25b ust. 2 ustawy o samorz膮dzie powiatowym) bezpo艣redni膮 podstaw膮 do wygaszenia mandatu radnego stanowi膰 b臋dzie art. 383 §1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z p贸藕n. zm.), cho膰 do aktualnie ko艅cz膮cej si臋 kadencji zastosowanie maj膮 jeszcze przepisy ustawy z dnia 27 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiat贸w i sejmik贸w wojew贸dztw (Dz.U. z 2003 r. nr 159, poz. 1547 ze zm.).
Jednak, czy otrzymanie dotacji przez radnego z bud偶etu powiatu w ramach 艣rodk贸w pochodz膮cych z Programu Operacyjnego Kapita艂 Ludzki, kt贸rego powiat jest beneficjentem nale偶y uzna膰 za wykorzystywanie mienia powiatu?
Mieniem zgodnie z art. 44 Kodeksu cywilnego jest w艂asno艣膰 i inne prawa maj膮tkowe. Prawa maj膮tkowe to prawa pochodne od w艂asno艣ci, stanowi膮ce ograniczone do niej formy w艂adania rzeczami. Nale偶膮 zatem do nich: u偶ytkowanie wieczyste, u偶ytkowanie, s艂u偶ebno艣ci, hipoteka i inne ograniczone prawa rzeczowe, ale tak偶e 艣rodki finansowe wyra偶one w pieni膮dzu pochodz膮ce z r贸偶nych 藕r贸de艂 publicznoprawnych (np. podatki, dotacje, subwencje) i prywatnoprawnych (np. odsetki od 艣rodk贸w finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych, czynsz z najmu). W zwi膮zku z powy偶szym otrzymane przez powiat 艣rodki finansowe w formie dotacji ze 艣rodk贸w Unii Europejskiej oraz 艣rodk贸w krajowych jako beneficjenta Programu Operacyjnego Kapita艂 Ludzki jako publicznoprawne prawa maj膮tkowe mieszcz膮 si臋 w zakresie poj臋ciowym mienia, a tym samym nale偶y je uzna膰 za mienie powiatu. Tak wi臋c 艣rodki finansowe otrzymane przez powiat w formie dotacji nie nale偶y rozpatrywa膰 jako 艣rodki niemaj膮tkowe o charakterze zobowi膮zaniowym.
Nale偶y r贸wnie偶 mie膰 na uwadze, 偶e ustawa o samorz膮dzie powiatowym dla stwierdzenia naruszenia ustawowego zakazu wykorzystywania mienia, nie wymaga aby uzyskanie tego mienia przez radnego nast膮pi艂o na uprzywilejowanych zasadach (ustawa nie zawiera uregulowania podobnego do art. 24 ust. 1 ustawy o samorz膮dzie wojew贸dztwa). Przyj膮膰 zatem nale偶y, 偶e ju偶 sama okoliczno艣膰 korzystania przez radnego na u偶ytek prowadzonej przez niego dzia艂alno艣ci gospodarczej z mienia powiatu, rozumianego jako w艂asno艣膰 i inne prawa maj膮tkowe nabyte przez powiat, stwarza podejrzenie, 偶e z racji pe艂nionej dzia艂alno艣ci w organie stanowi膮cym powiatu mia艂 on wi臋ksze szanse w ubieganiu si臋 o uzyskanie tego mienia oraz m贸g艂 mie膰 wi臋ksze pole do negocjacji warunk贸w umowy.
Zatem w omawianej sytuacji wykorzystywanie przez radnego prowadz膮cego lub zarz膮dzaj膮cego dzia艂alno艣ci膮 gospodarcz膮 przekazanych 艣rodk贸w finansowych przez powiat w formie dotacji b臋dzie stanowi艂o naruszenie art. 25b ust. 1 ustawy o samorz膮dzie powiatowym. Z uwagi na analogiczn膮 tre艣膰 art. 24f ust. 1 ustawy o samorz膮dzie gminnym, powy偶sze b臋dzie mia艂o zastosowanie tak偶e do radnych gminnych. Przedstawione stanowisko potwierdza Naczelny S膮d Administracyjny w wyroku z dnia 22 stycznia 2013 r. (sygn. akt II OSK 2969/12).
Niemniej jednak przy ka偶dorazowym rozpatrywaniu okre艣lonych przypadk贸w naruszenia zakazu prowadzenia dzia艂alno艣ci gospodarczej z wykorzystaniem mienia samorz膮dowego nale偶y przepisy ustaw ustrojowych interpretowa膰 w taki spos贸b aby automatyzm i rygoryzm w zakresie stosowania tych przepis贸w nie prowadzi艂 do podwa偶enia r贸wnowagi mi臋dzy prawami wybieranych oraz wyborc贸w, a konieczno艣ci膮 osi膮gni臋cia cel贸w, kt贸rym one s艂u偶膮, a tym samym nie narusza艂 konstytucyjnej zasady proporcjonalno艣ci (tak Trybuna艂 Konstytucyjny w wyroku z dnia 13 marca 2007 r., sygn. akt K 8/07 jak r贸wnie偶 Naczelny S膮d Administracyjny w wyroku z dnia 22 stycznia 2013 r., sygn. akt II OSK 2864/12).
Grzegorz Drozd
Zobacz tak偶e: Rozwi膮zanie stosunku pracy z radnym
Zastrze偶enie:
Zagadnienie zosta艂o przedstawione w oparciu o stan prawny obowi膮zuj膮cy w dacie powstania artyku艂u. Trzeba mie膰 na wzgl臋dzie, 偶e stan prawny oraz pogl膮dy judykatury mog膮 ulec zmianie.