czwartek, lipca 14, 2022

Strefa czystego transportu w gminie

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1083) w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko na terenie gminy można ustanowić strefę czystego transportu obejmującą drogi, których zarządcą jest gmina.

Wprowadzenie tego typu strefy wiąże się z zakazem wjazdu do niej pojazdów samochodowych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym innych niż elektryczne, napędzane wodorem, napędzane gazem ziemnym lub wyłączonych spod zakazu na podstawie uchwały rady gminy. W myśl art. 39 ust. 4 ustawy o elektromobilności, rada gminy tworząc strefę czystego transportu może ustanowić wyłączenia przedmiotowe (wobec konkretnych pojazdów) oraz podmiotowe, a więc wobec konkretnych podmiotów poruszających się tymi pojazdami. W uchwale ustanawiającej strefę, można dopuścić wjazd do niej, w godzinach 9-17 w okresie nie dłuższym niż 3 lata od dnia ustanowienia strefy, pojazdów innych niż określone w ust. 1 i 2 oraz korzystających z wyłączeń na podstawie ust. 4, pod warunkiem uiszczenia opłaty (art. 39 ust. 5).

Zatem jak widać ustanowienie strefy wiąże się także z ponoszeniem opłat za wjazd do niej, którymi będą obarczone osoby poruszające się pojazdami nie wyłączonymi z zakazu wjazdu do strefy. Opłata za wjazd do strefy czystego transportu, w takim przypadku, nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę w przypadku opłaty jednorazowej oraz 500 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc. 

Zgodnie z ustawą o elektromobilności ustanowiono wymóg oznaczania pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 39 ust. 1, oraz korzystające z wyłączeń na podstawie ust. 4, uprawnionych do wjazdu do strefy, specjalną nalepką umieszczaną w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu (art. 39 ust. 9).

Jednocześnie oznaczenie powyższą nalepką, nie jest wymagane, jeżeli pojazd elektryczny lub napędzany wodorem jest oznaczony tablicami, o których mowa w art. 71 ust. 2a ustawy - Prawo o ruchu drogowym lub oznaczony nalepką umieszczoną na przedniej szybie pojazdu, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 76 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (art. 39 ust. 10). 

Koszt wydania nalepki przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta wynosi maksymalnie 5 zł (art. 39 ust. 11). Jednocześnie wzór nalepki, ustalił Minister Klimatu i Środowiska w rozporządzeniu z dnia 31 marca 2022 r. w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu (Dz. U. poz. 845).

Uchwała w sprawie ustalenia strefy czystego transportu, będąca aktem prawa miejscowego, zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy o elektromobilności zawiera: granice obszaru strefy czystego transportu, sposób organizacji ruchu w strefie czystego transportu, dodatkowe sposoby podania do publicznej wiadomości treści uchwały o ustanowieniu strefy czystego transportu, wysokość oraz sposób poboru opłaty za wjazd do strefy czystego transportu (jeżeli rada skorzystała z kompetencji z art. 39 ust. 5), wysokość opłaty za wydanie nalepki i szczegółowy sposób wydawania nalepki.

Dodatkowo uchwała może także zawierać uregulowania dotyczące: ustanowienie dodatkowych wyłączeń podmiotowych i przedmiotowych od zakazu wjazdu do strefy, innych niż określonych w art. 39 ust. 2;dopuszczenie wjazdu do strefy, w godzinach 9-17 w okresie nie dłuższym niż 3 lata od dnia ustanowienia strefy, pojazdów innych niż określone w art. 39 ust. 1 i 2 oraz korzystających z wyłączeń na podstawie ust. 4, pod warunkiem uiszczenia opłaty.

Grzegorz Drozd

Zastrzeżenie: 
Zagadnienie zostało przedstawione w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie powstania artykułu. Trzeba mieć na względzie, że stan prawny oraz poglądy judykatury mogą ulec zmianie.

Zdjęcie: www.pixabay.com